2013. június 21., péntek

Marketing, a lehető legtágabb értelmezésben - 3. befejező rész

Mint tehát bejegyzésem első két részében próbáltam kibontani, bár a marketing egy hasznos tudomány, nagy zavar van a fejekben róla, az igazat megvallva nem is olyan egyszerű leírni - egy-két szóval biztosan - de hogy sajnos nem - főleg hazai - KKV-k számára születnek róla tankönyvek és definíciók, az biztos.

Hogy mi is a KKV? Nos, az Európai Unió terminológiája szerint olyan vállalkozás, amelynek az alkalmazottainak létszáma kevesebb, mint 250 fő, forgalma kevesebb, mint 50 millió euró, mérlegfőösszege pedig kevesebb, mint 43 millió euró. Pestiesen fogalmazva, aki él és mozog, KKV-nak számít.

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a Magyarországon tevékenykedő vállalkozások több, mint 90%-ának lövése sincs arról, hogy mi az a marketing. Sőt, rengeteg olyan vállalkozás van, ahol nagy marketing részleg működik komoly szakemberekkel. Hogy ezek a szakemberek pontosan milyen területen szakemberek (sales, marketing, PR) az az adott vállalat struktúrájától függ. Inkább azt jelenti, hogy az EU által meghatározott statisztikai számok nem a magyar gazdaságra vannak kitalálva, valamint, akik ilyen szempontból bajban vannak, azok a hazai kis-, és főleg mikrovállalkozások, és az induló vállalkozások, ún. start up-ok. Nevezetesen hogyan kellene elkezdeni egy termék piaci bevezetését.

És itt meg is állnék és el is időznék egy kicsit. Amit eddig leírtam, az mind azt támasztja alá, hogy a marketing lényegét csak bonyolult körmondatokban lehet leírni. Márpedig magam részéről hajlamos vagyok azt gondolni, hogy amit nem lehet két szóban leírni, az 1, nincs vagy 2, nem tudjuk, hogy mi az. Így én, ha meg kellene fogalmaznom 2 szóban, hogy mi a marketing - márpedig magam miatt meg kell - akkor én ezt vetném papírra: "piaci bevezetés".

Ezzel persze lehet játszani pro és kontra, hogy azért nem vagy azért igen, mert... de a lényeg nem ez. Azért fontos, hogy tudjunk összefoglalni valamit, mert csak azt értjük igazán, amit össze tudunk foglalni. Én ezért szeretem minden ügyféllel, partnerrel megértetni, hogy itt kérem erről van szó. Piacra kell vinni egy régi cég új termékét, egy most alakult cég egy eddig nem létező termékkel vagy szolgáltatással menne a piacra, vagy adott esetben maga a cég az, amit be kell vezetni, netán egy személy. Ezek mindegyike vagy ki tudja még hány egyéb lehetőség mind egyedi szemléletet kíván. Első esetben a sales team szerepe nagyobb, a másodikban a marketingé a nagyobb munka, míg egy cég vagy - főleg - személy esetében a PR (részleg) fogja odatenni magát. Illetve a feladat tipikusan ezek szerint fog alakulni egy kisebb cég esetében, hiszen a munkát nagy valószínűség szerint ugyanaz a személy végzi majd...

Azért is tartom hasznosnak a piaci bevezetés fogalmat, mert az inkább sugallja a munka milyenségét, mint egy magasztos elvont fogalommagyarázat. Nem egy klímás irodában eltöltött kreatív percekről van szó ugyanis, hanem egy hosszú folyamatról, amiben az irodában elvégzett számítások és elkészített kimutatások mellett a "terepmunka" is benne van. Az értékesítés ilyen szempontból a marketing szerves része. A (potenciális) partnerrel való személyes találkozás az egyik legfontosabb része a munkának. Még sok nagyvállalat esetében is igaz, hogy a Sales Dept és a Marketing Dept egy helyen van Sales & Marketing Dept néven. Bár általában nagyon nem szeretik egymást, mivel sokszor ellenérdekeltek.

Ha tetszett a bejegyzés, kövess, és segítsd munkánkat, nyomj egy like-ot és/vagy oszd meg! Köszönjük! 

Korábbi bejegyzéseink közül ajánljuk figyelmedbe:

  • Hogy a kisvállalkozások számára készítendő stratégia miben kell(ene), hogy eltérjen a nagyobbaktól, itt fejtegetem.
  • A nemzetközi piaci bevezetés sajátosságairól pedig itt olvashatsz
  • A marketing stratégiáról általában pedig itt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése