Az időzítés - a piaci bevezetés kritikus stratégiai eleme - Üzleti és marketing modell minták 2.
A legjobbnak lenni nem elég - ott és akkor kell a legjobbnak lenni!
Nem elég a legjobbnak lenni?! Ez első pillanatra fokozásnak tűnhet, azonban ez nem feltétlenül igaz. Úgyis lefordíthatjuk - és így már másként hangzik - hogy nem kell abszolút legjobbnak lenni, elég ha relatív a legjobbak vagyunk. Gondoljunk csak bele egy konkrét példába. Nézzünk egy olyan területet, amelyhez Magyarországon mindenki ért: legyen a foci! (Van még néhány hasonló terület...)
Lionel Messi nem egy átlagos képességű focista, azt hiszem ezzel nem jelentettem ki semmi extrémet. Egy átlagos képességű focistának csak akkor van esélye hozzá nagyjából felnőni, ha élete formáját hozza. ...és persze Messinek sem megy aznap a játék. Ha ilyenkor egy-két csel, néhány sprint jobban sikerült átlagos barátunknak, attól még Messi marad a legjobb. Igen ám, de mi van, ha ez egy fontos meccs volt, és gól vagy gólok is születnek abból az egy-két húzásból?
Amit tehát mindezzel mondani akarok, hogy nincs tökéletes üzleti modell, úgy általában. Léteznek hatékony üzleti modellek, van kedvező attitűd, hozzáállás, van kitartás - néha géniusz. Ezek mind kellenek az ötlet és az üzlet sikeréhez. De a lényeg, hogy adott pillanatban kell a lehető leghatékonyabb - nem tökéletes - módszert alkalmaznunk.
Facebook
Gyakran hallom magyar IT szakemberektől, hogy persze, az IWIW sokkal korábban létezett már, mint a Facebook. Magam részéről kétkedve fogadtam a dolgot sokáig. Azonban lassan hozzászoktam a gondolathoz, és beláttam, miért is ne lehetne. Sőt, mára ez már köztudott, és nem is lepődik meg rajta senki... Egyébként, ha érdekel valakit, akkor itt egy lista arról, hogy aktuálisan milyen social networking oldalalk működnek jelenleg és mikor indultak. Elég nyilvánosan hozzáférhető, lévén a Wikipediáról van szó! Akkor mit is csinált Mr. Zuckerberg olyan jól - jobban, mint mások? Jókor volt jó helyen. Azon kívül persze, hogy egy zseni. Ezt nem vitatja el tőle senki - én legalábbis nem -, de az tény, hogy még a zseninek sem jött rosszul a kedvező helyszín (Harward) és jó időzítés. Ugye, hogy megéri tanulni...?!
Nespresso - a Nestlé legújabb terméke
A svájci élelmiszer ipari óriásnak ez a zseniális terméke - személyes véleményem - szerint akár az egész barista szakmát teheti zárójelbe, vagy inkább múlt időbe, hiszen olyannyira leegyszerűsíti a finom és jó minőségű kávéhoz való jutást, hogy akár a fogyasztói szokásokban is radikális váltást okozhat. Ez ritka - és viszonylag új - jelenség, érdemes lesz figyelni rá... Azonban egyáltalán nem új termékről/technológiáról van szó! Sőt, a szabadalom már jó ideje ott lapul valamelyik Lausanne-i fiókban. Ráadásul itt most nem is arról van szó, hogy valamelyik hitetlen manager "elbürokratáskodta" a helyzetet. Ezt a terméket megpróbálták piacra vezetni már az 1980-as években. Az eredmény akkor olyan nagy bukás lett, hogy jó hosszú időre bekerült a fiókba a koncepció. Ezzel szemben most... A Nespresso üzleti modelljéről bővebben.
Márpedig - ez talán nem vitás - itt két igazán jó termékről és hozzá kapcsolódó üzleti modellről van szó. Hogy mégis adott pillanatban sikertelen volt a piaci bevezetés - illetve a Facebook vs más korábban indult, hasonló social site-ok esetében miért a Facebook lett a befutó - nagyban múlt az időzítésen...
Ez persze, így önmagában nem túl nagy segítség, de azért elgondolkodtató, nem?
Ha tetszett a bejegyzés, kövess, és segítsd munkánkat, nyomj egy like-ot és/vagy oszd meg! Köszönjük!
A legjobbnak lenni nem elég - ott és akkor kell a legjobbnak lenni!
Nem elég a legjobbnak lenni?! Ez első pillanatra fokozásnak tűnhet, azonban ez nem feltétlenül igaz. Úgyis lefordíthatjuk - és így már másként hangzik - hogy nem kell abszolút legjobbnak lenni, elég ha relatív a legjobbak vagyunk. Gondoljunk csak bele egy konkrét példába. Nézzünk egy olyan területet, amelyhez Magyarországon mindenki ért: legyen a foci! (Van még néhány hasonló terület...)
Lionel Messi nem egy átlagos képességű focista, azt hiszem ezzel nem jelentettem ki semmi extrémet. Egy átlagos képességű focistának csak akkor van esélye hozzá nagyjából felnőni, ha élete formáját hozza. ...és persze Messinek sem megy aznap a játék. Ha ilyenkor egy-két csel, néhány sprint jobban sikerült átlagos barátunknak, attól még Messi marad a legjobb. Igen ám, de mi van, ha ez egy fontos meccs volt, és gól vagy gólok is születnek abból az egy-két húzásból?
Amit tehát mindezzel mondani akarok, hogy nincs tökéletes üzleti modell, úgy általában. Léteznek hatékony üzleti modellek, van kedvező attitűd, hozzáállás, van kitartás - néha géniusz. Ezek mind kellenek az ötlet és az üzlet sikeréhez. De a lényeg, hogy adott pillanatban kell a lehető leghatékonyabb - nem tökéletes - módszert alkalmaznunk.
Gyakran hallom magyar IT szakemberektől, hogy persze, az IWIW sokkal korábban létezett már, mint a Facebook. Magam részéről kétkedve fogadtam a dolgot sokáig. Azonban lassan hozzászoktam a gondolathoz, és beláttam, miért is ne lehetne. Sőt, mára ez már köztudott, és nem is lepődik meg rajta senki... Egyébként, ha érdekel valakit, akkor itt egy lista arról, hogy aktuálisan milyen social networking oldalalk működnek jelenleg és mikor indultak. Elég nyilvánosan hozzáférhető, lévén a Wikipediáról van szó! Akkor mit is csinált Mr. Zuckerberg olyan jól - jobban, mint mások? Jókor volt jó helyen. Azon kívül persze, hogy egy zseni. Ezt nem vitatja el tőle senki - én legalábbis nem -, de az tény, hogy még a zseninek sem jött rosszul a kedvező helyszín (Harward) és jó időzítés. Ugye, hogy megéri tanulni...?!
Nespresso - a Nestlé legújabb terméke
A svájci élelmiszer ipari óriásnak ez a zseniális terméke - személyes véleményem - szerint akár az egész barista szakmát teheti zárójelbe, vagy inkább múlt időbe, hiszen olyannyira leegyszerűsíti a finom és jó minőségű kávéhoz való jutást, hogy akár a fogyasztói szokásokban is radikális váltást okozhat. Ez ritka - és viszonylag új - jelenség, érdemes lesz figyelni rá... Azonban egyáltalán nem új termékről/technológiáról van szó! Sőt, a szabadalom már jó ideje ott lapul valamelyik Lausanne-i fiókban. Ráadásul itt most nem is arról van szó, hogy valamelyik hitetlen manager "elbürokratáskodta" a helyzetet. Ezt a terméket megpróbálták piacra vezetni már az 1980-as években. Az eredmény akkor olyan nagy bukás lett, hogy jó hosszú időre bekerült a fiókba a koncepció. Ezzel szemben most... A Nespresso üzleti modelljéről bővebben.
Márpedig - ez talán nem vitás - itt két igazán jó termékről és hozzá kapcsolódó üzleti modellről van szó. Hogy mégis adott pillanatban sikertelen volt a piaci bevezetés - illetve a Facebook vs más korábban indult, hasonló social site-ok esetében miért a Facebook lett a befutó - nagyban múlt az időzítésen...
Ez persze, így önmagában nem túl nagy segítség, de azért elgondolkodtató, nem?
Ha tetszett a bejegyzés, kövess, és segítsd munkánkat, nyomj egy like-ot és/vagy oszd meg! Köszönjük!
Korábbi bejegyzéseink közül ajánljuk figyelmedbe:
- Hogy a kisvállalkozások számára készítendő stratégia miben kell(ene), hogy eltérjen a nagyobbaktól, itt fejtegetem.
- A nemzetközi piaci bevezetés sajátosságairól pedig itt olvashatsz.
- Egy különleges rendezvényünkről is írtunk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése