2013. szeptember 15., vasárnap

Nepotizmus vagy networking

Itt most bizony sok mindenről lesz szó - így elég hosszú lesz.

Az üzleti sikerhez manapság fontos a széleskörű kapcsolatrendszer kiépítése. Hogy lehet-e létező és aktív kapcsolatrendszer nélkül sikeres üzletet létrehozni és fenntartani, arra nincs biztos válasz, de annyi bizonyos, hogy könnyebb vele, mint nélküle. Olyan szempontból értelmetlen is a kérdés, hogy ha nincs is meg valakinek a network-je, amíg a siker létrejön, a kapcsolatok is kialakulnak.

Ez a mi szempontunkból annyiban fontos, hogy a nemzetközi piaci bevezetés egyik alapja a kapcsolatrendszer. Másképpen fogalmazva ezen a területen nélkülözhetetlen, hogy tudjunk kapcsolatokat kiépíteni, fenntartani és ami a legfontosabb: használni. Általában ez utóbbi szokott a legnehezebben menni mindenkinek. Nincs ebben semmi meglepő, ez emberi tulajdonság - nem szeretünk kérni. Ilyenkor ugyanis alárendelt szerepben érezzük magunkat. Félünk a visszautasítástól. Ez bizony pszichológia. Azonban aki nem tud túllépni ezen, annak gondjai lesznek az ismerkedéssel, és - így sajnos - alkalmatlan értékesítőnek és/vagy marketingesnek.

Az emberi oldal mellett - milyen meglepő - nekünk magyaroknak van egy további hátrányunk is e téren. A rossz beidegződés a kapcsolatok felhasználásával kapcsolatban. A Mikszáth által körülírt atyafiságot ugyanis a protekció kora követte.
"Itt tényleg mindent csak ismeretségen keresztül lehet elintézni!?" Biztos sokan hallottuk, halljuk ezt a felháborodott, csalódott kérdést. Sőt, talán magunk is feltesszük néha... Nos, ha valóban meg szeretnénk válaszolni érdemben, ahhoz lépnünk kell egyet hátra és egy kicsit elgondolkodnunk.

S ha ez még nem lett volna elég, a rendszerváltás évei után megismerkedtünk az MLM rendszerekkel, és a hálózatépítéssel, ami szintén nem javított a renoméján. Mi magyarok ugyanis ezt is kicsit túlzásba vittük, ahogy általában mindent. Kis túlzással FLP termékekkel fizettük az OVB kötvényeinket egymásnak. Csoda, hogy mindenki gyanakvó...?

De hogy ne térjünk el a tárgytól, a networking. Abban igazából nincs semmi meglepő, hogy az ember ha teheti, ismerőst választ ismeretlennel szemben. Ez is alapvető emberi tulajdonság. A gond csak azzal van, ha a dolog kontraszelektív, vagyis ha az egyetlen tényező a döntésben, az ismeretség. Bár még akkor sem kell feltétlenül rosszra gondolni, hiszen nem egy példát tudnánk mondani, amikor a bizalom többet ér, mint bármilyen szaktudás vagy végzettség. Tehát akkor az a leghatékonyabb, ha van egy nagy nemzetközi kapcsolati hálónk. Egyszerű, nem!? Egyébként tényleg az. Bár amikor ilyen cinikusan teszik fel a kérdést, a válasz általában nem. Szóval építsünk ki egy nagy kapcsolati hálót, ők majd segítenek minden nemzetközi tevékenységünkben. De hogyan, igaz?

Ez a következő neuralgikus pont... Igazából bárhogy. Nekem a networking inkább életforma, mint tevékenység. Ezért is viselem nehezen az MLM jellegű networking klubokat, ahol egy kerekasztal köré gyűlnek kapcsolatépítésben járatlan emberek és bejelentik, hogy "most networking van"! Márpedig ez egyáltalán nem így működik. Bár sokan mondják, hogy az internet korában élünk, amikor mindent el tudunk intézni otthonról, az üzletre és a kapcsolatépítésre ez nem igaz. Kellenek az emberi kapcsolatok, egymás szemébe nézés, kézfogás. Utána már könnyen megy otthonról is egy-egy ajánlat megtárgyalása. Ez a networking célja és értelme. Emiatt nem ér sokat az erőszakos és tömeges névjegycsere. Attól, hogy valakinek megvan a névjegye otthon (hol is?), még nem vagyunk barátok. Sőt, ismerősök sem... Az ilyen kapcsolatfelvételek nem véletlenül döcögősek.

Akkor nézzünk meg egy-két fontos definíciót, vagy inkább úgy fogalmaznék, hogy itt és most megpróbálok megalkotni néhány alapvető definíciót, mintegy sorvezetőként saját értékrendem alapján:

Protekció: bár a szó eredeti jelentése védelem, a múlt rendszerben kapott egy pejoratív jelentéstöbbletet, amely a gyakorlatban jó kapcsolatokkal rendelkező (általában állami vagy párt vezetők) személyek számára érdemtelenül - vagy annak tartott - juttatott előnyökhöz vezet.

Networking: általában üzleti, tudatos kapcsolatépítés, amelynek a haszna általában nem azonnal realizálódik, sőt, általában csak távolról körvonalazódik a közös üzlet lehetősége. Ez nem jelenti azt, hogy szerintem nem lehet egy adott üzlet miatt megkeresni valakit ismeretlenül, de véleményem szerint inkább az tartozik a networking fogalomkörbe, amikor még az előtt ássuk a kutat, hogy szomjasak lennénk.

Hálózatépítés (MLM, multi level marketing, stb.): az én definícióm szerint az a hálózatépítés, amikor a kapcsolatteremtés a közvetlen értékesítési ajánlat ÉS a több szintesre tervezett értékesítési csatorna kiépítését kívánja szolgálni. És a véleményem szerint éppen ez a rossz benne. Ezzel távolról sem mondom azt, hogy az MLM és más néven futó mutációi egyértelműen rosszak. Sőt, ellenkezőleg... A rendszer általában jó. Nagyon is. Bizonyos értelemben túl jó. Arra van tervezve, hogy ellensúlyozza az állomány minőségi hiányosságait. Vagyis: az állomány nem véletlenül gyenge! Ez nem vicc. És egyáltalán nem ritka a hagyományos vállalkozási formákban sem, még nagyon komoly (Fortune 500) cégek esetében sem. Úgy értem, hogy ha van egy jól kiépített üzleti modell, egyértelműen kidolgozott szabályrendszerrel, célokkal és ösztönzőkkel, akkor a dolgozói kreativitás onnantól nem igazán jelent előnyt. Csak be kell illeszkedni. Mint egy betanított munkás... Sok nagy cég így nem is keres igazán képzett munkaerőt még felelős(nek tűnő) pozíciókba sem.

Az MLM elhiteltelenedése tehát valóban a gyenge állomány miatt van és nem a rendszer miatt. Ez jelen esetben csak azért fontos, mert fontos része volt abban, hogy a "nyomulós networking" a lúzerség intő jelévé váljon. Hogy ezen miért nem változtatnak akkor? Mert a cél nem a széles körű hitelesség, hanem a hatékonyság. A hatékonysághoz pedig nem kell egy széles körben elismert hálózat. Ezek a cégek a személyes kapcsolatokat helyezik előtérbe. Ebben hasonlít a networking filozófiájához. Csakhogy míg az MLM a személyes kapcsolatot a hitelességgel szemben helyezi előtérbe, addig a networking a személyes kapcsolattal a hitelességet alapozza meg.

A végkövetkeztetés tehát: használj ki minden lehetőséget, hogy kapcsolati hálódat bővítsd! Lehetőleg a networkinget tedd életed részévé, filozófiáddá! De hogyan? Hogy hogy is kezdd? Hamarosan javaslok néhány praktikát, de addig is ismerkedjetek meg az igazi profik módszereivel:

Könyvajánló: Never eat alone, Keith Ferrazzi

Ha tetszett a bejegyzés, kövess, és segítsd munkánkat, nyomj egy like-ot és/vagy oszd meg! Köszönjük!


Korábbi bejegyzéseink közül ajánljuk figyelmedbe:

  • Hogy a kisvállalkozások számára készítendő stratégia miben kell(ene), hogy eltérjen a nagyobbaktól, itt fejtegetem.
  • A nemzetközi piaci bevezetés sajátosságairól pedig itt olvashatsz
  • Egy különleges rendezvényünkről is írtunk

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése