Nos, emlékeztetőül: előző bejegyzésemben azután citáltam egy idézetet a marketing definíciójáról mégpedig a Wikipediáról, hogy kijelentettem, ez a blog egyáltalán nem erről szól. Menjünk tehát végig ezen az idézeten részenként:
"A marketing az egyik olyan gazdasági kifejezés, amire nincs egységes definíció. Szűkebb értelemben a marketing egy olyan vállalati tevékenység, ami a vevők, vagy felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat. Bizonyos értelemben a fogyasztói igényt is befolyásolja, új termékek bevezetésével, azaz innovációval."
Az elején kezdi annak az unásig ismételt pár sornak a megfogalmazásával, hogy nem (csak) reklámról van szó. Tehát még szűkebb értelemben sem. Hanem? Elemzés: igények vs piac. Termék vagy szolgáltatás meghatározása. A termék fogyasztókkal való megismertetése: azaz köznyelven reklám (de nem csak, még ebben az esetben sem!). Árak kialakítása: lásd Pricing. Értékesítés. Pont, vessző és pont, azaz itt a vége. Ugyan említést tesz még valamilyen vásárlói befolyásolásról, de ezt most hagyjuk, mert csúnyán hangzik egyrészt, másrészt erről lesz egy önálló poszt.
Számomra a gond ott kezdődik, hogy: "meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat". Hát, köszönjük szépen. Ki dolgozik így, de komolyan? Én tudom: nagy cégek. Lásd még: multik, TNC-k, MNE-k. Csakhogy az egy másik iparág, ennyi bizonyos. Úton-útfélen arról hallunk, hogy a KKV szektor a fő foglalkoztató, és a fő minden. Akkor a marketing tankönyveket miért nem nekik írják? A KKV-k egyébként kis és középvállalkozások, akik amellett, hogy köszönik szépen és bár nincsenek túl jól, valóban a hazai gazdaság fő részét alkotják. Értsd: valahol 96-99% között van a KKV-k száma - persze EU terminológia szerint. Ok. Darabra sokan vannak. Emiatt szinte minden korményzati szintű stratégia rájuk épít. Személyes véleményem szerint bármely halmaz több, mint 90%-át meghaladó darabszámú tagjára nem lehet hasznos stratégiát alkotni. Ha az előállított érték szempontjából mér nem is ilyen rózsás helyzet, azért lehetne nekik is egy tankönyv. Vagy legalább egy definíció. Márpedig az ilyen kis cégek biztosan nem úgy dolgoznak, hogy nézzük meg, mire van igény - Hogy? Merül fel a kérdés, ugye... - aztán gyártsunk ehhez terméket! Sokkal inkább úgy, hogy van valamink, amit jó lenne eladni.
Az idézet második része: "Tágabb értelemben a marketing a vállalat egészére kiterjedő szemléletmód, amelynek megvalósítása a vállalati felső vezetés feladata, oly módon, hogy a vállalati résztevékenységek integrációjában a marketing szempontok domináljanak. Problémát okoz, hogy a marketing ráfordításokat nehéz beruházásként megjeleníteni, hiszen megtérülése nehezen - vagy egyáltalán nem - mérhető."
Igen, valóban. Ez most legalább 50%-ban a reklámról szól. (Annak ellenére, hogy a tágabb értelmezésnél járunk... Fura.). Szemléletmód. Úgyis lehet mondani, tetszik tudni. Én a "marketing szempontok dominálását" úgy tudnám a széles néptömegek által beszélt magyar nyelvre fordítani, hogy a meglévő termékünket és/vagy szolgáltatásunkat jó lenne pénzzé tenni. Mert ez a mi szemléletmódunk. Ezért kezdtünk vállalkozni.
A nem mérhetőség problémája pedig már igen régi. David Ogilvy reklámguru mondta: minden reklámra fordított dollárból 50 cent pénzkidobás. A nagy kérdés, hogy melyik 50 cent...
De az idézet folytatódik: "Kiterjesztett értelemben a marketing bármilyen gondolat, eszme, vagy személy eladását, megismerését, népszerűsítését szolgálja. A marketing kiterjed tehát olyan nem nyereségorientált területekre is, mint például az oktatás, a kultúra, a vallás, vagy a politika.
A marketing a társadalomtudományok kombinációja, mivel egyszerre fedi le a közgazdaságtan, pszichológia, a szociológia, az antropológia, a vezetéstudomány és az alkalmazott matematika különböző területeit.
A szervezet szempontjából a legfontosabb, hogy a vállalaton kívül eső piaci információkat belső erőforrássá igyekszik alakítani. A piackutatás, versenytárselemzés és a fogyasztói igények megismerése révén hatékonyabbá és nyereségessé teszi a vállalat tevékenységét."
Véleményem szerint a leginkább helyes rész: "a marketing bármilyen gondolat, eszme, vagy személy eladását, megismerését, népszerűsítését szolgálja". Ezzel csak az a bajom, hogy kicsit azt sugallja, mintha a marketing valami elvont, magasztos dolog lenne, nem pedig valami olyasmi, ami rengeteg aprólékos munkát és részletekbe menő kidolgozást igényel. Az már csak hab a tortán, hogy közben - most látom - a Wikipedia ezzel a vallást a de facto nyereségorientált tevékenységek közé sorolta...
Persze, általánosságban mindennel egyetértek. A gond csak az, hogy általánosságban jó dolgokból egy specifikus személy sem él meg. Márpedig mindannyian azok vagyunk.
Ugyanakkor mindezek félretéve is fontosnak tartanám a Wikipedia meghatározásainak ismeretét, annak ellenére, hogy tudományosan (vagy csak akadémiailag?) egyáltalán nem elfogadott. Crowdsourcing és/vagy/vs long tail. De erről majd később...
"A marketing az egyik olyan gazdasági kifejezés, amire nincs egységes definíció. Szűkebb értelemben a marketing egy olyan vállalati tevékenység, ami a vevők, vagy felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat. Bizonyos értelemben a fogyasztói igényt is befolyásolja, új termékek bevezetésével, azaz innovációval."
Az elején kezdi annak az unásig ismételt pár sornak a megfogalmazásával, hogy nem (csak) reklámról van szó. Tehát még szűkebb értelemben sem. Hanem? Elemzés: igények vs piac. Termék vagy szolgáltatás meghatározása. A termék fogyasztókkal való megismertetése: azaz köznyelven reklám (de nem csak, még ebben az esetben sem!). Árak kialakítása: lásd Pricing. Értékesítés. Pont, vessző és pont, azaz itt a vége. Ugyan említést tesz még valamilyen vásárlói befolyásolásról, de ezt most hagyjuk, mert csúnyán hangzik egyrészt, másrészt erről lesz egy önálló poszt.
Számomra a gond ott kezdődik, hogy: "meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat". Hát, köszönjük szépen. Ki dolgozik így, de komolyan? Én tudom: nagy cégek. Lásd még: multik, TNC-k, MNE-k. Csakhogy az egy másik iparág, ennyi bizonyos. Úton-útfélen arról hallunk, hogy a KKV szektor a fő foglalkoztató, és a fő minden. Akkor a marketing tankönyveket miért nem nekik írják? A KKV-k egyébként kis és középvállalkozások, akik amellett, hogy köszönik szépen és bár nincsenek túl jól, valóban a hazai gazdaság fő részét alkotják. Értsd: valahol 96-99% között van a KKV-k száma - persze EU terminológia szerint. Ok. Darabra sokan vannak. Emiatt szinte minden korményzati szintű stratégia rájuk épít. Személyes véleményem szerint bármely halmaz több, mint 90%-át meghaladó darabszámú tagjára nem lehet hasznos stratégiát alkotni. Ha az előállított érték szempontjából mér nem is ilyen rózsás helyzet, azért lehetne nekik is egy tankönyv. Vagy legalább egy definíció. Márpedig az ilyen kis cégek biztosan nem úgy dolgoznak, hogy nézzük meg, mire van igény - Hogy? Merül fel a kérdés, ugye... - aztán gyártsunk ehhez terméket! Sokkal inkább úgy, hogy van valamink, amit jó lenne eladni.
Az idézet második része: "Tágabb értelemben a marketing a vállalat egészére kiterjedő szemléletmód, amelynek megvalósítása a vállalati felső vezetés feladata, oly módon, hogy a vállalati résztevékenységek integrációjában a marketing szempontok domináljanak. Problémát okoz, hogy a marketing ráfordításokat nehéz beruházásként megjeleníteni, hiszen megtérülése nehezen - vagy egyáltalán nem - mérhető."
Igen, valóban. Ez most legalább 50%-ban a reklámról szól. (Annak ellenére, hogy a tágabb értelmezésnél járunk... Fura.). Szemléletmód. Úgyis lehet mondani, tetszik tudni. Én a "marketing szempontok dominálását" úgy tudnám a széles néptömegek által beszélt magyar nyelvre fordítani, hogy a meglévő termékünket és/vagy szolgáltatásunkat jó lenne pénzzé tenni. Mert ez a mi szemléletmódunk. Ezért kezdtünk vállalkozni.
A nem mérhetőség problémája pedig már igen régi. David Ogilvy reklámguru mondta: minden reklámra fordított dollárból 50 cent pénzkidobás. A nagy kérdés, hogy melyik 50 cent...
De az idézet folytatódik: "Kiterjesztett értelemben a marketing bármilyen gondolat, eszme, vagy személy eladását, megismerését, népszerűsítését szolgálja. A marketing kiterjed tehát olyan nem nyereségorientált területekre is, mint például az oktatás, a kultúra, a vallás, vagy a politika.
A marketing a társadalomtudományok kombinációja, mivel egyszerre fedi le a közgazdaságtan, pszichológia, a szociológia, az antropológia, a vezetéstudomány és az alkalmazott matematika különböző területeit.
A szervezet szempontjából a legfontosabb, hogy a vállalaton kívül eső piaci információkat belső erőforrássá igyekszik alakítani. A piackutatás, versenytárselemzés és a fogyasztói igények megismerése révén hatékonyabbá és nyereségessé teszi a vállalat tevékenységét."
Véleményem szerint a leginkább helyes rész: "a marketing bármilyen gondolat, eszme, vagy személy eladását, megismerését, népszerűsítését szolgálja". Ezzel csak az a bajom, hogy kicsit azt sugallja, mintha a marketing valami elvont, magasztos dolog lenne, nem pedig valami olyasmi, ami rengeteg aprólékos munkát és részletekbe menő kidolgozást igényel. Az már csak hab a tortán, hogy közben - most látom - a Wikipedia ezzel a vallást a de facto nyereségorientált tevékenységek közé sorolta...
Persze, általánosságban mindennel egyetértek. A gond csak az, hogy általánosságban jó dolgokból egy specifikus személy sem él meg. Márpedig mindannyian azok vagyunk.
Ugyanakkor mindezek félretéve is fontosnak tartanám a Wikipedia meghatározásainak ismeretét, annak ellenére, hogy tudományosan (vagy csak akadémiailag?) egyáltalán nem elfogadott. Crowdsourcing és/vagy/vs long tail. De erről majd később...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése