Az üzleti terv. Ezt le kellett írnom még egyszer, mert a területünkön, legyen is az bármelyik üzleti folyamat területe, nincs ennél misztikusabb fogalom. Az üzleti terv.
Hogy egy jó üzleti tervnek mit kell tartalmaznia, az még csak-csak elérhető. Újabban már magyarul is... Sőt, vannak vállalkozások, akik kifejezetten üzleti terv sablonokat kínálnak pénzért, vagy akár ingyen is.
De hogy konkrétan mit kell tartalmaznia, az alapvetően két dolgon múlik: vállalkozásunkon és a célunkon, vagyis hogy miért készítjük. Ez a cél már csak ilyen: mindig fontos. Unalmas, nem? De. Viszont az üzlet már csak ilyen. Na nem unalmas, de egy bizonyos szintnél nem kell izgalmasabbnak lennie. Az már nem jó. Sőt... De erről is majd később.
Az unalmas rész a fegyelem miatt kerül a képbe. Mert a fegyelem unalmas? Kérdezhetnéd. De még mennyire! Válaszolnám. Csakhogy tervezni fontos. Tapasztalataim szerint az ember minél fiatalabb, annál nehezebben fogadja ezt el. De ahogy telik-múlik az idő, egyre inkább érzi, hogy kell egy cél az életének. A cél megvalósítására pedig ki kell dolgozni egy tervet. Pontosan így van ez az üzletben is. Erre való az üzleti terv. A vállalkozás vezetője végiggondolja, hogy miről is szól vagy szeretné, hogy szóljon a vállalkozása. Ez - mint korábban már írtam, de ezen még sokat fogok lovagolni - azért is fontos, mert így át kell gondolnunk, hogy mi a célunk, összefoglaljuk ezt, valamint, hogy ezt hogy szeretnénk elérni.
Bár saját magunk számára ez evidens (valóban?), de ha az üzleti tervvel valamit kezdeni is szeretnénk, például megmutatni egy potenciális befektetőnek vagy partnernek, számára igen hasznos lehet minden alapinfó. Hogy mit szeretnénk az üzleti tervvel kezdeni, azért fontos, mert máshogy írunk meg egy üzleti tervet, amit egy befektetőnek (VC, venture capitalist) készítünk, mint amit egy bank vagy egy partner számára. Mind nyelvezetében, mind részletességében eltérhet. Minőségileg én mindenki számára azt szoktam javasolni, hogy olyat írjon, amit egy befektetőnek is bármikor bemutathat.
Akkor is hasznos megírni az üzleti tervet, ha nincs is konkrét célunk vele, olyan értelemben, hogy sem partnert, sem befektetőt nem keresünk az üzlethez. Ez manapság elég ritka, de ha így is van, bármikor változhat a helyzet. Akár jó, akár rossz értelemben. Hiszen, ha a cég gyorsabban kezd nőni, mint azt terveztük, akkor például a Cash Flow management ütközhet nehézségbe. Például, ha beszállítunk valamelyik áruházláncnak... Ahhoz pedig nem kell sok magyarázatot fűzni, hogy ha anyagi lehetőségeink rosszabbra fordulnak. Ez bekövetkezhet azáltal is, hogy a cég nem megfelelő működése miatt szorulunk tőkeinjekcióra, vagy a személyes forrásaink apadnak el - akár külső okok miatt - mielőtt a cég finanszírozási igénye csökken. Mindkét esetben feltételezzük természetesen a nyereséges működést, vagy annak potenciálját. Az remélem világos, hogy nyereséges működés mellett is kerülhet a cég bajba, és a cash flow problémák nem állnak ellentmondásban a nyereséggel... (Ha nem, ezekről is lesz szók később.)
Bármilyen irányban is történik változás anyagi helyzetünkben tehát, ha van egy frissített üzleti tervünk, a felkészültség érzése önbizalmat adhat. (Nem beszélve arról a különbségről, ami üzleti terveink között lenne jó széria és hullámvölgy idején. Vajon melyik verzióhoz könnyebb befektetőt találni?)
Tehát cégünk és magunk rövid bemutatása mellett tartalmaznia kell a termék és/vagy szolgáltatás bemutatását, a piac és a konkurencia részletes helyzetét, és hogy a mi termékünk és/vagy szolgáltatásunk mitől és miben különbözik a versenytársakétól. Be kell tudnunk bizonyítanunk (ismét: magunknak is!), hogy a termékünknek, szolgáltatásunknak létjogosultsága van a piacon.
Ezek után arról kell szót ejtenünk, hogy milyen módon szeretnénk piacra vinni amink van, vagy amit beszerezni, megalkotni szeretnénk. Értsd: Sales & Marketing Plan. Milyen módon, módokon szeretnénk a terméket megismertetni a célközönséggel? Ki a célközönség? Ki és hogyan fogja értékesíteni a termékünket? Mindez mennyibe kerül?
Ezek alapján - érdekes tapasztalni, de valóban ezek alapján - lehet elkészíteni a Growth Strategy és a Financial Projection részeket. Vagyis, hogy milyen ütemben tervezzük (megalapozottan) a növekedést, és hogy ez mennyire tőkeigényes, és milyen gyorsan térülhet meg. Mindezek alapján tudjuk megbecsülni és kitalálni, hogy milyen finanszírozási módot érdemes választanunk - ha nem saját zsebből finanszírozunk persze. Meglepő, de nem mindig az éri meg a legjobban.
Folytatjuk...
Ha tetszett a bejegyzés, kövess, és segítsd munkánkat, nyomj egy like-ot és/vagy oszd meg! Köszönjük!
Hogy egy jó üzleti tervnek mit kell tartalmaznia, az még csak-csak elérhető. Újabban már magyarul is... Sőt, vannak vállalkozások, akik kifejezetten üzleti terv sablonokat kínálnak pénzért, vagy akár ingyen is.
De hogy konkrétan mit kell tartalmaznia, az alapvetően két dolgon múlik: vállalkozásunkon és a célunkon, vagyis hogy miért készítjük. Ez a cél már csak ilyen: mindig fontos. Unalmas, nem? De. Viszont az üzlet már csak ilyen. Na nem unalmas, de egy bizonyos szintnél nem kell izgalmasabbnak lennie. Az már nem jó. Sőt... De erről is majd később.
Az unalmas rész a fegyelem miatt kerül a képbe. Mert a fegyelem unalmas? Kérdezhetnéd. De még mennyire! Válaszolnám. Csakhogy tervezni fontos. Tapasztalataim szerint az ember minél fiatalabb, annál nehezebben fogadja ezt el. De ahogy telik-múlik az idő, egyre inkább érzi, hogy kell egy cél az életének. A cél megvalósítására pedig ki kell dolgozni egy tervet. Pontosan így van ez az üzletben is. Erre való az üzleti terv. A vállalkozás vezetője végiggondolja, hogy miről is szól vagy szeretné, hogy szóljon a vállalkozása. Ez - mint korábban már írtam, de ezen még sokat fogok lovagolni - azért is fontos, mert így át kell gondolnunk, hogy mi a célunk, összefoglaljuk ezt, valamint, hogy ezt hogy szeretnénk elérni.
Bár saját magunk számára ez evidens (valóban?), de ha az üzleti tervvel valamit kezdeni is szeretnénk, például megmutatni egy potenciális befektetőnek vagy partnernek, számára igen hasznos lehet minden alapinfó. Hogy mit szeretnénk az üzleti tervvel kezdeni, azért fontos, mert máshogy írunk meg egy üzleti tervet, amit egy befektetőnek (VC, venture capitalist) készítünk, mint amit egy bank vagy egy partner számára. Mind nyelvezetében, mind részletességében eltérhet. Minőségileg én mindenki számára azt szoktam javasolni, hogy olyat írjon, amit egy befektetőnek is bármikor bemutathat.
Akkor is hasznos megírni az üzleti tervet, ha nincs is konkrét célunk vele, olyan értelemben, hogy sem partnert, sem befektetőt nem keresünk az üzlethez. Ez manapság elég ritka, de ha így is van, bármikor változhat a helyzet. Akár jó, akár rossz értelemben. Hiszen, ha a cég gyorsabban kezd nőni, mint azt terveztük, akkor például a Cash Flow management ütközhet nehézségbe. Például, ha beszállítunk valamelyik áruházláncnak... Ahhoz pedig nem kell sok magyarázatot fűzni, hogy ha anyagi lehetőségeink rosszabbra fordulnak. Ez bekövetkezhet azáltal is, hogy a cég nem megfelelő működése miatt szorulunk tőkeinjekcióra, vagy a személyes forrásaink apadnak el - akár külső okok miatt - mielőtt a cég finanszírozási igénye csökken. Mindkét esetben feltételezzük természetesen a nyereséges működést, vagy annak potenciálját. Az remélem világos, hogy nyereséges működés mellett is kerülhet a cég bajba, és a cash flow problémák nem állnak ellentmondásban a nyereséggel... (Ha nem, ezekről is lesz szók később.)
Bármilyen irányban is történik változás anyagi helyzetünkben tehát, ha van egy frissített üzleti tervünk, a felkészültség érzése önbizalmat adhat. (Nem beszélve arról a különbségről, ami üzleti terveink között lenne jó széria és hullámvölgy idején. Vajon melyik verzióhoz könnyebb befektetőt találni?)
Tehát cégünk és magunk rövid bemutatása mellett tartalmaznia kell a termék és/vagy szolgáltatás bemutatását, a piac és a konkurencia részletes helyzetét, és hogy a mi termékünk és/vagy szolgáltatásunk mitől és miben különbözik a versenytársakétól. Be kell tudnunk bizonyítanunk (ismét: magunknak is!), hogy a termékünknek, szolgáltatásunknak létjogosultsága van a piacon.
Ezek után arról kell szót ejtenünk, hogy milyen módon szeretnénk piacra vinni amink van, vagy amit beszerezni, megalkotni szeretnénk. Értsd: Sales & Marketing Plan. Milyen módon, módokon szeretnénk a terméket megismertetni a célközönséggel? Ki a célközönség? Ki és hogyan fogja értékesíteni a termékünket? Mindez mennyibe kerül?
Ezek alapján - érdekes tapasztalni, de valóban ezek alapján - lehet elkészíteni a Growth Strategy és a Financial Projection részeket. Vagyis, hogy milyen ütemben tervezzük (megalapozottan) a növekedést, és hogy ez mennyire tőkeigényes, és milyen gyorsan térülhet meg. Mindezek alapján tudjuk megbecsülni és kitalálni, hogy milyen finanszírozási módot érdemes választanunk - ha nem saját zsebből finanszírozunk persze. Meglepő, de nem mindig az éri meg a legjobban.
Folytatjuk...
Ha tetszett a bejegyzés, kövess, és segítsd munkánkat, nyomj egy like-ot és/vagy oszd meg! Köszönjük!
Korábbi bejegyzéseink közül ajánljuk figyelmedbe:
- Hogy a kisvállalkozások számára készítendő stratégia miben kell(ene), hogy eltérjen a nagyobbaktól, itt fejtegetem.
- A nemzetközi piaci bevezetés sajátosságairól pedig itt olvashatsz.
- Egy különleges rendezvényünkről is írtunk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése