2014. december 2., kedd

A piaci bevezetés nehézségei

A piaci bevezetés nehézségei


Ez egy villámposzt lesz, gondoltam szólok előre. Régóta fogalmazódik bennem ez a téma is - mint mindegyik, úgy látszik...

Az nem hagy nyugodni, hogy a bevezetés után, főleg eleinte miért van az az enyhe rossz érzés, csalódottság még akkor is, ha jönnek a várakozások. Persze, nyilván gondoltam arra is, hogy én csinálok valamit rosszul és ezért elégedetlen az ügyfél!

Csakhogy én abban a szerencsés (szerencsétlen?) helyzetben vagyok, hogy több termék és brand bevezetését végzem egy időben, köztük több sajátot is, és általában én magam is érzem, hogy "Anyám, én nem ilyen lovat akartam!"

Kerestem az orvosságot, még világosabb célok meghatározása, mérföldkövek, visszacsatolások, stb... Hiába. Bár javult és enyhült, ott volt. Úgyhogy abbahagytam az önmarcangolást és a problémára próbáltam fókuszálni. Mi a baj, amit az ügyfél és én is érzek?!

Nincs diadalmenet


Nos, tapasztalataim szerint ennek oka a az egyes számú nem várt probléma, nevezetesen, hogy minden kedves ügyfél (mi magunk is) diadalmenetet vár. Ez pedig általában elmarad. A partnerek és vevők nem csak lapogatják a vállunkat, hogy milyen jó is végre, kimerészkedtünk a piacra, hiszen ők már csak erre vártak. Sőt, a tapasztalt nehézségeinkre is magasról tojnak. Egyes szemtelenebb egyedek olykor még akadékoskodnak is velünk.

Mindezek mellett a piaci bevezetés kompromisszumok sora és az ügyfelek, partnerek változó igényeinek való megfelelési rettenet kényszer. Ez így nem is annyira szexi, ugye?!

De mi a baj azokkal a fránya ügyfelekkel, akik a mi célcsoportunkat alkotják? Van egyáltalán baj
velük? Vajon valóban gyanakvóak? Vagy csak nekünk viselték meg idegeinket a bevezetés nehézségei?

A válasz: mindkettő. Nyilván, ahogy telik-múlik az idő, egyre nehezebb lesz végig topformában lenni és egyre rosszabbul esik a kritika és gyanakvás. A gyanakvás. Merthogy az bizony van.

A harmadlagos piac


Magyarország ugyanis egy harmadlagos piac. Ez annyit tesz, hogy sem nem elsődleges, sem nem másodlagos, hanem sokadlagos. Lévén, hogy kicsi és még vásárlóereje sincs, nem éri meg érdemben foglalkozni vele a nagy cégeknek. Így lehetséges, hogy például a divat terén többéves modellekkel találkozhatunk a boltokban, amelyeket sokszor drágábban adnak, mint az idei modelleket Párizsban, Milánóban. Ez egy ideje pedig már ismert. Emiatt hajlamosak vagyunk mindent többször is ellenőrizni, addig pedig gyanakvással kezelni.

Szóval, a piaci bevezetés semmiképpen sem diadalmenet, ráadásul a magyar közönség gyanakvó... Türelem!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése