Piaci bevezetés külföldön - nemzetközi piacra lépés 2.
Míg bejegyzésem előző részében azzal foglalkoztam, hogy mit ne tegyünk - vagyis milyen félreértelmezéseket, helytelen attitűdöket érdemes elkerülni - nemzetközi piaci bevezetés során, most arra szeretnék kitérni, hogy akkor mit tegyünk.
Ismét leszögezném, hogy csodák nincsenek. Itt sem, továbbra sem. Ha annyi átment az előző posztból, hogy az íróasztal mögött ülve nem fog menni, az már fél siker, nem írtam hiába. Most akkor véssük ezt be! Nézzük, hányféle nem-íróasztal-mögötti pozíció van piaci bevezetésben.
Próbáltam egy általános sorrendiséget felállítani, amely többé-kevésbé tartható nagyjából attól függetlenül, hogy milyen termék és/vagy szolgáltatás piaci bevezetését végezzük.
Nyilván sok mindent feltételezünk egy piaci bevezetés során. Ahogy bármilyen üzlet elindítása, fejlesztése vagy bármely folyamata során. ...és ahogy a sales management során is a feltételezéseink könnyen bajba sodorhatnak. Ez annyira külön téma és annyira fontos, hogy egy külön posztot szántam rá.
Az viszont bizonyos, hogy minden egyes lépésnek van egy online és egy utazásos szakasza. Mindkettőt végig kell járni. És mivel a piaci bevezetés nem egy egyszeri, könnyen behatárolható és lezárható folyamat, gyakorlatilag minden fázis konstans módon és ciklikusan zajlik - ezért is nehéz egy igazi sorrendet felállítani -, tulajdonképpen az egyes fázisok párhuzamosan futnak. Hogy miért van ez? Azért, mert mint korábban jeleztem a külpiacra lépés költséges, de kétségkívül megéri. Márpedig, ha elindulunk az exportpiacok felé vezető úton, vállaljuk a kezdeti nehézségeket, álljuk a költségeket, belekezdünk a cég szükségszerű és talán először nem is tudatos átalakításába, akkor mennyire lenne logikus, hogy amint az áhított sikerbe belekóstolhatunk, megálljunk? Konkrétan: egy osztrák forgalmazó az első igazi rendelésével gyakorlatilag minden addigi ráfordításunkat megtéríti, akkor megelégszünk? Milyen jó lesz, ha rendszeresen rendel! Nem vagyunk nagyravágyóak...
De hiszen ott van "mögötte" Németország...! Még a nyelv is ugyanaz... Önök sem állnának le, ugye?! Nos, akkor el lehet játszadozni a gondolattal, hogy az osztrák forgalmazó rendelése nem fedezi a költségeinket, akár távolról sem, de beleszagolva a levegőbe megérezzük a sikert. Hiszen megvan ez első rendelés...! Vagy a partner egyszer csak nem rendel többet. A scenáriók száma végtelen, de nekem valahogy mindig az jön ki, hogy menni kell előre. Na jó, akkor ezt elfogadtuk.
Ebben az értelemben a piackutatás alatt értjük, amikor keressük a potenciális célországot, majd a szóba jöhető vásárokat, a vásárra is piacot megyünk kutatni, majd a potenciális partnert informáljuk le, illetve a konkurenciáját. Ha pedig a rendelés megvolt, akkor fordulunk a következő célország felé. Illetve ez az előző folyamat közben zajlik le... Tehát teljes az átfedés.
Remélem, érthető voltam, mert még lesz folytatás...!
Ha tetszett a bejegyzés, kövess, és segítsd munkánkat, nyomj egy like-ot és/vagy oszd meg! Köszönjük!
Míg bejegyzésem előző részében azzal foglalkoztam, hogy mit ne tegyünk - vagyis milyen félreértelmezéseket, helytelen attitűdöket érdemes elkerülni - nemzetközi piaci bevezetés során, most arra szeretnék kitérni, hogy akkor mit tegyünk.
Ismét leszögezném, hogy csodák nincsenek. Itt sem, továbbra sem. Ha annyi átment az előző posztból, hogy az íróasztal mögött ülve nem fog menni, az már fél siker, nem írtam hiába. Most akkor véssük ezt be! Nézzük, hányféle nem-íróasztal-mögötti pozíció van piaci bevezetésben.
Próbáltam egy általános sorrendiséget felállítani, amely többé-kevésbé tartható nagyjából attól függetlenül, hogy milyen termék és/vagy szolgáltatás piaci bevezetését végezzük.
- Piackutatás
- Vásárlátogatás
- Nemzetközi vásárokon kiállítás
- Ezekre és saját business network-re építve meetingek, tárgyalások.
- Sok száz, sok ezer email küldése a szerződések előkészítésére és
- a rendelések fogadása és teljesítése.
Nyilván sok mindent feltételezünk egy piaci bevezetés során. Ahogy bármilyen üzlet elindítása, fejlesztése vagy bármely folyamata során. ...és ahogy a sales management során is a feltételezéseink könnyen bajba sodorhatnak. Ez annyira külön téma és annyira fontos, hogy egy külön posztot szántam rá.
Az viszont bizonyos, hogy minden egyes lépésnek van egy online és egy utazásos szakasza. Mindkettőt végig kell járni. És mivel a piaci bevezetés nem egy egyszeri, könnyen behatárolható és lezárható folyamat, gyakorlatilag minden fázis konstans módon és ciklikusan zajlik - ezért is nehéz egy igazi sorrendet felállítani -, tulajdonképpen az egyes fázisok párhuzamosan futnak. Hogy miért van ez? Azért, mert mint korábban jeleztem a külpiacra lépés költséges, de kétségkívül megéri. Márpedig, ha elindulunk az exportpiacok felé vezető úton, vállaljuk a kezdeti nehézségeket, álljuk a költségeket, belekezdünk a cég szükségszerű és talán először nem is tudatos átalakításába, akkor mennyire lenne logikus, hogy amint az áhított sikerbe belekóstolhatunk, megálljunk? Konkrétan: egy osztrák forgalmazó az első igazi rendelésével gyakorlatilag minden addigi ráfordításunkat megtéríti, akkor megelégszünk? Milyen jó lesz, ha rendszeresen rendel! Nem vagyunk nagyravágyóak...
De hiszen ott van "mögötte" Németország...! Még a nyelv is ugyanaz... Önök sem állnának le, ugye?! Nos, akkor el lehet játszadozni a gondolattal, hogy az osztrák forgalmazó rendelése nem fedezi a költségeinket, akár távolról sem, de beleszagolva a levegőbe megérezzük a sikert. Hiszen megvan ez első rendelés...! Vagy a partner egyszer csak nem rendel többet. A scenáriók száma végtelen, de nekem valahogy mindig az jön ki, hogy menni kell előre. Na jó, akkor ezt elfogadtuk.
Ebben az értelemben a piackutatás alatt értjük, amikor keressük a potenciális célországot, majd a szóba jöhető vásárokat, a vásárra is piacot megyünk kutatni, majd a potenciális partnert informáljuk le, illetve a konkurenciáját. Ha pedig a rendelés megvolt, akkor fordulunk a következő célország felé. Illetve ez az előző folyamat közben zajlik le... Tehát teljes az átfedés.
Remélem, érthető voltam, mert még lesz folytatás...!
Ha tetszett a bejegyzés, kövess, és segítsd munkánkat, nyomj egy like-ot és/vagy oszd meg! Köszönjük!
Korábbi bejegyzéseink közül ajánljuk figyelmedbe:
- Hogy a kisvállalkozások számára készítendő stratégia miben kell(ene), hogy eltérjen a nagyobbaktól, itt fejtegetem.
- A nemzetközi piaci bevezetés sajátosságairól pedig itt olvashatsz.
- A marketing stratégiáról általában pedig itt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése